X spammas av sina egna enordiga blåcheckare

Det ÄR svårt att driva ett gratis socialt medium. Det fick Elon Musk erfara. Han trodde han var smart när han köpte Twitter, men upptäckte snart att han inte vet mer än någon annan om hur man stoppar spam.

Så han gjorde det enklaste möjliga: han gjorde om det hela till en betaltjänst, för att kunna ta betalt via kreditkort, så att varje kontoinnehavare kan identifieras och verifieras. Identifieringen är nämligen redan inbyggd i kortsystemet, vilket gör ”identifieringen” väldig bekväm för Twitter och Elon. De gör ingen riktig ID-check. Allt som behövs är att man betalar Elon.

Flera tusen kronor om året, vill Elon ha, för att du ska få skriva fler än 280 tecken i taget på Internet.

Men det är ingen konst att driva en betaltjänst. Det är det många som gjort.

Poängen med Twitter var att det var gratis, och att alla kunde vara med.

Jag betalar inte för en blå check, så i dagsläget läser jag texterna på X gratis, från folk som måste betala en månadsavgift för att få skriva dem… Har det inte blivit lite fel då?

Bekanta upplyser mig om att de tjänat flera tiotals kronor på sitt konto. Men hur mycket har de betalat? 10 gånger så mycket.

Här är ett exempel på hur svårt det är att faktiskt få betalt av Twitter: Andrew Yang tjänar 600 dollar i månaden på sina tweets, som ofta har över 1 miljon läsare, och han har 1.6 miljoner följare.

Inte ens på den nivån går det alltså att försörja sig på att hjälpa Elon Musk skapa engagemang på Twitter. Du behöver ha flera miljoner följare, och flera miljoner läsare per tweet, för att tjäna ens en anständig summa. Många tycker kanske det är korrekt av Elon att ta betalt av dig för att du ska kunna få betalt? Och sedan så trycker Elon upp sin egen personliga propaganda i ditt ansikte.

Strongmen som köper/bygger sina egna sociala medier för att de inte står ut med vad andra säger i sociala medier.

För mig var Twitter ett rätt bra sätt att följa utvalda nyhetskällor. Men Elon tog ju bort länkarna från Twitter. Han härmade Facebook och försökte skapa en ”walled garden”; han vill att folk ska lägga upp sitt innehåll på X istället. Elon vill skapa en kopia på den kinesiska statens över-app Wechat.

Detta trots att hans app inte hanterar varken audio eller video särskilt bra. Ändå ska man placera allt innehåll där. Efter att först ha betalt till Elon… Känner Elon till Youtube? Där kostar det faktiskt ingenting att lägga upp videor. Och det fungerar också bra rent tekniskt (strömmarna strömmas). Samma på Zoom och Twitch och så vidare. Men Elon klarar uppenbarligen inte detta med att strömma data på Internet. Men betalt, det ska han ha! Inte några tiolappar i månaden, utan hundralappar. För en tjänst som fungerar väldigt dåligt.

Förr fanns det fler sätt att gratis följa nyhetskällor, som RSS. Alla dessa gratismetoder och -tjänster har aktivt motarbetats av nätets stora giganter. Google dödade i praktiken RSS genom att köpa upp och lägga ner RSS-relaterade tjänster. Facebooks flöde innehåller allt mer AI-genererat innehåll, ofta avsett att uppröra (”engagera”). Twitter har blivit till ett bait-and-switch-fenomen; först gratis och man valde själv sitt flöde, nu kostar det och Elon väljer ditt flöde.

Nu får man alltså betala för att ”publicera” sig, istället för att få betalt. En Elon-signerad bait-and-switch, alltså.

För övrigt vill man ju ha en tjänst där man själv bestämmer vem man ska följa och vilka nyhetskällor som ska finnas i flödet. Men det går ju inte ifall någon ansett sig nödgad att betala 44 miljarder dollar för tjänsten.

Och då måste man som oskyldig användare nu få se en massa reklam, förutom Elon Musk’s egna meddelanden – som han ser till att alla användare får se. Samma reklam dessutom, om och om igen. Elon måste ju få tillbaka sina 44 miljarder, som han till stor del lånade från Saudarabien.

Nu är det nämligen så att bara de som har betalt Elon Musk får sina kommentarer placerade först i flödet.

Folk som betalar har börjat svara bara ”wow” och ”cool” på i princip alla populära tweets – eftersom de möjligen kan tjäna lite pengar ifall algoritmen tror att de skapar engagemang. Algoritmen placerar deras hjärndöda kommentarer högst upp. De presenteras för mig. Det hela blir en dålig upplevelse.

Och i praktiken är det mycket få som får ihop intäkter som motsvarar kostnaden för prenumerationen.

Twitters förstasida. Inget av intresse att se öht. Fokus är på en annons från Brave. Inget redaktionellt innehåll alls visas. Man uppmanas följa samma personer om och om igen, och upplyses om att ”God morgon” är nu en ”trend” i Sverige… Sajten är i princip värdelös som informationskälla. Varför ska man behöva skrolla och skrolla för att ”upptäcka vad som hänt i världen”? Jo, så att Elon kan visa upp reklam. Jämför med en dagstidning vars förstasida pryds av nytt innehåll varje dag. Elon fattar inte att sådant spelar roll.

Så nu är Twitter (X) på väg att helt ändra karaktär. Vem ska då använda Twitter (eller ”X”)?

Det lär bli än mer ”proffsinnehåll”, precis som på Instagram (sponsrade influencers), men också fler betalande nonsenskonton, samt ”tuffa” politiska meddelanden från Musk och hans kompisar själva.

Det blir lätt tjatigt. Så vad ska man göra istället?

Enligt räknare på nätet har X nyligen gått om Instagram och Facebook, men det säger mer om Insta och FB, som har haft svårt att lyckas förnya sig på sistone. Man har redan köpt upp alla konkurrerande tjänster.

Allt mer ”social” tid läggs nu på andra nätverk, däribland Threads, även LinkedIn, Bluesky och faktiskt Substack Notes, förutom gamla vanliga sajter som Reddit. Frågan är om något av nätverken kan ta över Twitters gamla roll som torget för alla? Mastodon och Discord har än så länge inte lyckats. Men Youtube är alltjämt störst med enligt Google/Alphabet 4,95 miljarder aktiva användare.

Upplys mig om att jag har fel här tack, så att jag vet; mejl: nanok@nanok.com, eller på X/Twitter: @nanok

av Nanok Bie

Journalist. Mer info: nanok.com