Du får köra många tusen snabbladdade mil innan du har sparat in inköpskostnaden för en begagnad elbil jämfört med en begagnad dieselbil, om du endast tittar på förbrukningen.
Dagspriset för att ladda en Tesla på vägen via en så kallad Supercharger i upp till 250 kw är idag i September 2024 cirka 4.95-5.50 SEK.
Världens vanligaste elbil, en Model Y, har ett 75 kwh stort batteri.
Låts säga att du inte orkar vänta på den sista delen av laddningen, som ju går mycket långsammare, så du laddar ”bara” 50 kwh (ca 10-80%).
När du åker ifrån stationen är din plånbok då cirka 250 kronor lättare. En Model Y drar cirka 1,6 kwh per mil. Kostnaden blir då 7,92 kronor per mil i förbrukning.
Det är bara lite billigare än att tanka en modern diesel-bil, som typiskt drar 4-5l/100 km, och där kostnaden per mil i dagsläget hamnar strax under 10 kronor (om en liter diesel kostar ungefär 20 kronor, vilket är ytterst vanligt idag).
Inköpspriset välter kalkylen
Dock är skillnaden vad gäller inköpspriset fortfarande avgrundstort.
En begagnad Model Y från år 2021 kostar cirka 430 000 kronor. Jämför med en begagnad dieselbil, som det inte är svårt att hitta bra exemplar av från samma årtal. De kostar mindre än 250 000 kronor.
Du betalar alltså 180 000 kronor extra för att få betala 2 kronor mindre per mil, om man jämför kostnaden att ladda på vägen med kostnaden att tanka dieselbilen.
Hur lång tid tar det dig då att spara in mellanskillnaden i förbrukningskostnad?
Svaret: 90 000 mil.
Även om det finns andra argument för att köpa en elbil, går det alltså inte ännu att rättfärdiga inköpet av en elbil rent ekonomiskt om du inte kan ”ladda hemma”. Du behöver ha tillgång till ett hus med en tomt där du kan ställa bilen och ladda till ett vettigt elpris (eller har laddning via boföreningen). Även om reparationer och service är billigare i snitt med en elbil har vi ännu inte nått en nivå där de begagnade elbilarna kan konkurrera med fossilbilarna. Men kan du ladda hemma så ställs ekvationen direkt på ända, och elbilen blir direkt mycket billigare. Även service och reparationer är oftast billigare än med en dito dieselbil.
Vi får avvakta ett kommande priskrig bland elleverantörerna innan elbilarna blir mer attraktiva för långfärdsbilister som främst vill snabbladda, eller en ny generation billigare elbilar. Flera tecken finns på att sådana snart kommer att marknadsföras på de europeiska marknaderna, främst från Kina.