Kinesiska bilmärken i Sverige – hela listanHongqi E-HS7

Just nu finns det tio olika kinesiska elbilsmärken att välja på i Sverige, från sex eller sju olika kinesiska bolag, beroende på hur man räknar. Här är hela listan på kinesiska elbilar som säljs i Sverige just nu.

Här listas de bilmärken som ägs till större delen av kinesiska ägare, och som främst tillverkar sina elbilar i Kina, och som marknadsförs i Sverige idag. Listan gäller endast personbilar, inte skåp- och transportbilar eller pickuper.

Det finns kinesiska bilmärken som LEVC som bara säljer skåp- och transportbilar, som vi valt att inte ta med på listan. Tesla är inte heller med på listan, då de bara tillverkar en mindre andel av sina Europa-bilar i Kina, och inte ägs av kinesiska bolag.

De bilföretag som listas här nedan har alla modeller som finns att beställa antingen som helt nya bilar eller att köpa som begagnade, och det finns många exemplar av dessa modeller.

Vi har även hoppat över vissa märken, som t.ex Aiways eller Wey, som visserligen finns i några få begagnade exemplar, men inte riktigt kan sägas har lanserats på riktigt i Sverige då det inte finns någon bilhandlare som tillhandahåller dem i större antal. Det kan dock förändras när som helst. Vi håller den här listan uppdaterad.

Kinesiska elbilar i Sverige – hela listan:

BYD (Han, Tang, Seal)

Hongqi (EH7, E-HS7, E-HS9 m.fl)

Ora (Cat)

Nio (ET7, EL8 m.fl)

Maxus (Euniq6 m.fl)

MG
(MG4, Marvel R m.fl)

Volvo
(EX30, EC40, EX40, EX90 m.fl)

Polestar
(2, 3, 4)

Xpeng (G6, P7, G9, P5 m.fl)

Zeekr (001, X, 7X)

Polestars och Volvo:s elbilar ska börja tillverkas också i USA, men tillverkas än så länge i Kina, och ägs till största delen av kinesiska bolag (cirka 80%). Flera andra kinesiska elbilsmärken ligger i startgroparna för att bygga fabriker i Europa och USA, däribland BYD och Geely.

Bilden ovan: en Zeekr 001, från Geely, testad av redaktionen. FOTO: NYTTidag.se

10 bilmärken, men 7 ägare – eller 6 – beroende på hur man räknar

Polestar, Volvo och Zeekr ägs alla tre till största delen av kinesiska Geely. De lär också snart lansera en elbilsvariant av Lynk & Co:s bilar i Sverige. Då utökas listan med bilmärken här ovan, men inte antalet ägare. MG och Maxus ägs av Geely:s konkurrent SAIC Motors. Hongqi ägs av statliga FAW. Det spekuleras också i att Nio ägs av den kinesiska staten, men uppgifterna är oklara.

Om man räknar antalet ägare istället för antalet kinesiska bilmärken minskar antalet från de 10 som är listade här ovan till endast sju: BYD, Faw (Hongqi), Great Wall Motors (Ora), Nio, SAIC (Maxus, MG), Geely (Volvo, Polestar, Zeekr) och Xpeng.

Men om man också buntar ihop statliga Hongqi med Nio, som med all sannolikhet också är övervägande statligt ägt, återstår endast fem kinesiska bilföretag på den svenska bilmarknaden: BYD, Great Wall, SAIC, Geely och Xpeng, plus den kinesiska statens bilmärken Hongqi och Nio.

Har vi missat något företag från Kina som säljer elbilar i Sverige? Tipsa oss!

Listan uppdateras löpande.

av Nanok Bie

Journalist. Mer info: nanok.com