Sveriges mest populära bilar är kinesiska

Det talas mycket om ”hotet från Kina”, vad gäller elbilar. Men Sveriges i särklass mest populära bilmärke ägs till största delen redan idag av ett kinesiskt bolag: Geely.

Det bolaget är också ”den näst största investeraren i Sverige”, enligt den kinesiske generalkonsuln i Göteborg. Samtliga Volvo:s elbilar tillverkas i Kina.

Och även om Tesla:s Model Y är den mest sålda enskilda bilmodellen, säljer Volvo totalt sett dubbelt så många bilar i Sverige som Tesla gör.

Geely sålde nyligen 3,4% i Volvo Cars för att öka den publika handeln och förbättra likviditeten i aktien. Detta minskade Geelys ägande från cirka 82,1% till nuvarande 78,7%. Resterande 21,3% av aktierna är tillgängliga för offentlig handel via Nasdaq Stockholm.

Geely siktar också på att äga Volvo Lastbilar

Geely Holding äger alltså majoriteten av Volvo Cars men det inbegriper inte AB Volvo (Volvo Group), som är ett separat företag som producerar lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner under varumärket Volvo.

De samäger varumärket Volvo i ett gemensamt trademark-bolag. För 2023 redovisade Volvo Cars en rörelsevinst på 25,6 miljarder kr. Intäkterna uppgick till 339,3 miljarder kr och den globala försäljningen uppgick till 708 716 bilar, de högsta siffrorna i företagets historia, enligt Volvo.

Geely har också börjat köpa in sig i Volvo Trucks, det bolag som tillverkar lastbilar med varumärket Volvo, med en uttalad intention att i framtiden förena bolagen igen. Det vill säga; att göra Volvo:s lastbilar lika kinesiska som Volvo Cars.

Kommande EX90 tillverkas till att börja med i Kina, men ska också sättas samman i USA. Det gäller även Polestar 3 och 4, som tillverkas av kinesiska Geely, och ägs av Geely delvis direkt, delvis genom ägandet i Volvo, som också äger en del av Polestar. Det finns också andra investerare i Polestar, bland annat från Sydkorea.

Nu när Zeekr, Xpeng, BYD och flera andra kinesiska bilmärken satsar på att konkurrera i de nordiska länderna kan man konstatera att andelen kinesisk teknik på de svenska vägarna ser ut att öka framöver, särskilt om Northvolt inte får ordning på sin batteriproduktion.

av Nanok Bie

Journalist. Mer info: nanok.com