Jag provkörde en ny elbil ifrån Kina i förra veckan. Den gled fram majestätiskt och var bekväm som en kungatron. Men jag kunde inte köra den själv – jag var tvungen att få hjälp av bolagets representant för att kunna ställa in bilen.

De flesta nya elbilar, inklusive de från Volvo, har nu en pekskärm med menyer där man behöver knappa sig in och runt för att ändra på basinställningar.

De flesta recensenter menar då att säkerheten försämrats, eftersom man måste spendera tid att titta på skärmen istället för vägen. Och det är anmärkningsvärt om man heter Volvo. Att bilarna kan få högsta betyg i Euro-NCAP är faktiskt ganska mystiskt.

Om man jämför med en datortillverkare: Apple har nu till slut lyssnat på sina kunder och tagit bort den lilla pekskärmen i ovankant av tangentbordet och satt tillbaka ALLA gamla knappar från lapptopparna man minns från förr. De funkade ju så bra. Knapparna är bäst om man snabbt vill reglera precist.

På iPad finns nu återigen riktiga knappar att tillgå för att höja och sänka ljuset på skärmen, samt volymen och det mesta annat, som att spola framåt/bakåt.

Vem kom på att man skulle göra om allt? Placera alla funktioner i en pekskärm? Allt Elon Musk kommer på är inte toppen-idéer.

Vilka biltillverkare kommer nu att lyssna på sina kunder och flytta tillbaka alla inställningar från skärmarna till de gamla vanliga platserna?

Det pratas om att tillverkarna sparar pengar på att inte tillverka knappar. Men det är ju halva affärsidén: att byta ut knappar och annat som gått sönder. Det är ju faktiskt basen för deras verksamhet: verkstädernas beställningar av reservdelar. Man gör ofta inte så stor vinst på själva bilarna.

Nä, troligen har felet uppstått hos ledningen i bolagen. De tror helt enkelt att ”det är koolt” med en jättestor skärm, och ”cleant” utan knappar.

Men man kommer inte att spara några som helst pengar på de skippade knapparna när kunderna istället väljer fordon och apparater från andra tillverkare – de som satt tillbaka knapparna.

av Nanok Bie

Journalist. Mer info: nanok.com