Kina-bilarna kan bli 135 000 kronor billigare

525000 kronor kostar en BYD Seal U i Sverige i detta nu. Men hur billig kan en sådan SUV från Kina bli?

Enligt analysfirman Rhodium Group tjänar BYD över 150 000 kronor per sålt exemplar i Europa. I Kina gör de ”bara” 15 000 kronor i vinst per bil.

Alltså finns det utrymme för ett priskrig ner till 390 000 kronor för samma bil (525 minus 135 tkr i ”europeisk övervinst”).

Kommer vi att få se det? Troligen förr eller senare, men innan dess lär vi få stå ut med politiker som lägger strafftullar på importvarorna, eftersom den europeiska bilindustrin inte ställt om i tid.

Istället har vårt största bilföretag varit upptaget av att fuska med avgasutsläppen i ”Dieselgate”, där Volkswagen, Porsche, Audi och Skoda m.fl ljög friskt om hur rena och snåla deras bilar var.

Det är den industri som EU:s Ursula von der Leyen nu vill skydda med nya tariffer. Men vad som ska ske härnäst är inte helt klart.

Man får gissa att tanken är att de nya tarifferna ska tvinga de europeiska tillverkarna att ta batteriteknik på allvar, som de kinesiska företagen har gjort i decennier. Men det kan lika gärna bli så att kinesiska företag bygger sina fabriker i Europa, eller köper upp europeiska bilmärken.

Men det handlar inte bara om batterier, utan också om nya produktionsmetoder som gigacasting och ett chassi som är utformat för batteriet. Batteriet förstärker konstruktionen. De nya batterierna är också säkrare än tidigare, och har mycket svårt att fatta eld.

Tesla var först med gigacastings och ett chassi-batteri. Kineserna kopierade denna lösning direkt, men de traditionella biltilverkarna har varit för stolta över sina löpande band.

De nya kinesiska batterier håller också länge. CATL har precis utökat sin garanti på vissa nya batterier till en miljon kilometer.

Så, EU och Ursula von der Leyen menar att ”Kina dumpar” sin överproduktion här, i alla fall enligt DN. Men det stämmer inte alls. BYD m.fl tillverkare går med vinst i Kina, och med vinst här i Europa. Stor vinst, som visat här ovan.

Det är inte att dumpa, som det står i DN. Det är att dominera.

Vi får se hur det utvecklas, men som John Stenbeck sa; teknik slår politik. Det tar bara lite mer tid.