Nyheter

Bluffade Apple när de lanserade ansiktsigenkänning för iPhone?

Under några år har en av NYTTidag:s medarbetare använt den första generationen iPhone som påstods innehålla hårdvara för ansiktsigenkänning. Medarbetaren har då upptäckt något mycket mystiskt: ansiktsigenkänningen fungerar bara i områden med mycket snabb uppkoppling.

Om man försöker uppdatera mobilens ansiktsigenkänning utanför områden med mycket snabb uppkoppling (där mottagningen inte är på topp) meddelerar telefonen att ”ansiktsigenkänning”, det man kallar Face ID, inte är tillgängligt (se skärmdump).

Mobiltelefonen ifråga tillhör den första generationen iPhone som såldes ”med ansiktsigenkänning”. Om ansiktsigenkänningen gjordes på telefonens hårdvara så borde ingen uppkoppling behövas för att iPhone ska ”godkänna” ansiktet ifråga. Men, oftast, när telefonen används i t.ex skogen eller på sjön så fungerar inte ansiktsigenkänningen. Vid Stureplan med många snabba 4G-uppkopplingar fungerar ansiktsigenkänningen fint. Väl tillbaka Söder om Söder slutar ansiktsigenkänningen återigen att fungera.

Det är lite svårt att förstå vad som menas med ”ej tillgängligt”.

Har man verkligen köpt en telefon med ansiktsigenkänning?

Det var i alla fall vad Apple påstod, vid inköpet av den rätt kostsamma luren (cirka 16.000 kronor): att mobilen skulle känna igen ägarens ansikte. Men det gör den inte, annat än väldigt sällan.

Detta hårdvarufel innebär att användaren måste knappa in den sexsiffriga pin-koden varje gång hen använder telefonen, vilket kan vara flera hundra gånger per dag.

Face ID slutade att fungera

Men det går inte att byta ut den felaktiga mobilen eftersom på plats vid supporten i Apples butik (där uppkopplingen så klart är mycket snabb) fungerar Face ID fint och som kund blir man därför avfärdad som okunnig. Och så slutar Face ID att fungera när man lämnar området (men det är inte lätt att bevisa direkt, då butikspersonal ju inte följer med utanför gallerian för att kolla upp ett fel de aldrig hört talas om).

I senare generationer av Apples ansiktsigenkänning behövs ingen snabb uppkoppling, eller någon uppkoppling alls, för att apparater som iPad och iPhone ska känna igen sin ägares ansikte. I denna första generationen av ansiktsigenkänning ”glömmer” mobilen bort hur ansiktet ser ut inom ett dygn eller så, även på platser med god uppkoppling. För att plötsligt sluta fungera i några veckor, och sedan plötsligt fungera igen under en dag, för att sedan sluta fungera igen i några veckor.

Pekar mot en bluff

Dessa fakta sammantaget pekar åt ett visst håll: det verkar som att Apple inte hann klart med att utveckla och testa det chip som skulle hantera ansiktsigenkänningen i deras nya lur, och därför valde en ”fusk”-metod som man inte informerade köparna om. Troligen monterade Apple in ett sämre chip, som bara delvis klarade av uppgiften, och därför var man tvungna att hantera igenkänningen på sina online-servrar.

Kunden som betalat fullt pris för produkten har däremot fått slå in sin pin-kod några miljarder gånger under ägandetiden, alltid lika irriterande då produkten inte är billig och marknadsförts som en praktisk lösning. Extra irriterande då ansiktsigenkänningen fungerar ibland och på vissa platser, vilket gör det svårt att få hjälp från Apple, och svårt att bevisa att Apple bluffat.

Vad tycker du om det här? Har du upplevt samma sak? Skriv till oss och berätta!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s