Nyheter

Hur bra är Trygg-Hansas helförsäkring? Inget vidare – om motorn går sönder inom tre månader

Funderar du på att köpa en lätt begagnad Porsche av en bilhandlare och tacka ja till erbjudandet om en helförsäkring från Trygg-Hansa? Tänk en extra gång!

Det är nämligen så att försäkringsbolaget kan vägra att betala reparationen av din helt havererade motor, trots att man påstår att motor- och vagnskador ingår i försäkringen – om bilen går sönder några månader efter att du köpt den. Det gäller i alla fall vissa försäkringsbolag, som Trygg-Hansa. En av NYTTidag:s medarbetare köpte dumt nog en Porsche Macan Turbo av en bilhandlare och valde Trygg-Hansa som försäkringsbolag.

Om motorn går sönder inom 3 månader från att du köpt bilen, så vägrar nämligen Trygg-Hansa att hjälpa till helt och hållet. De har dock ingenting emot att begära 50.000 kronor per år för själva helförsäkringen. Och om något går sönder kan Trygg-Hansa peka på det finstilta i sitt avtal – och kan därmed undslippa att betala för reparationerna, och istället bara håva in premien (för man måste ju enligt lag ha en bilförsäkring). På en förfrågan från NYTTidag.se kommenterar Trygg-Hansa själva ärendet så här:

– Från dagen då bilförsäkringen tecknas omfattas bilen av det valda försäkringsskyddet, med undantag för maskinskador som bilhandlaren är ansvarig för enligt lag, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Men försäkringsbolaget borde ju ha upplyst köparen av försäkringen, på ett mycket tydligt sätt, att försäkringen *inte* gäller det man tror den gäller för under de första tre månaderna: fel som uppstår. Köparen av bilen ifråga fick ingen information vid tecknadet av försäkringen, och garantin, vare sig från bilhandlare eller försäkringsbolag. Istället valde man att avfärda försäkringstagarens förfrågan om hjälp. Möjligen står det något finstilt i det långa avtalet.

I praktiken innebär detta att bilköparen står utan hjälp från försäkringsbolaget. Trots att hen har köpt en garanti, och en helförsäkring. Försäkringsbolaget avfärdar bara saken – och vill inte heller hjälpa till med hyrbil under tiden som bilen repareras. Man hänvisar bara till konsumentköplagen, vilket i praktiken innebär att bilköparen måste anlita advokat och börja krångla och bråka.

Varken bilhandlare eller försäkringsbolag upplyser om detta, att under de tre första månaderna så gäller inte försäkringen motorskador. Det innebär att du som konsument måste tänka till ordentligt. Är detta verkligen en risk du vill ta? Om du köper en lätt begagnad Porsche i Sverige idag så står du utan egentliga säkerheter de tre första månaderna. En bilhandlare kan ha en helt annan åsikt om varför en bilmotor gått sönder än en bilköpare. Det kan bli mycket, mycket dyrt. Den som säljer en försäkring borde försäkra sig om att bilköparen har uppfattat att försäkringen är värdelös under den första tiden, då den i praktiken inte hjälper bilköparen alls. Man står inte ens för felsökningskostnaderna. Inte heller hyrbil. Trygg-Hansa vill bara ha premien.

Är du inte väldigt riskbenägen bör du kanske fundera på att istället köpa en bil med en billigare motor – eller kanske en elbil, helt enkelt? Om du väljer att faktiskt köpa en nyare Porsche – se till att du har en extra-försäkring som gäller just motorn, specifikt under de tre första månaderna. Var också noga med att försäkringen täcker upp till minst 300.000 kronor för motorn, samt cirka 100.000 för arbetet att byta motorn. Om du har inte har denna garanti så är rådet från redaktionen att undvika att köpa en begagnad Porche Macan Turbo – och att undvika försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s